Jesteś tutaj: Start / O przedszkolu

O przedszkolu

Godło RP - Orzeł BiałyPrzedszkole nr 9 w Nysie rozpoczęło działalność 01.09.1976 r.

Do przedszkola uczęszcza 100 dzieci w wieku od 3-6 lat. Do każdego z czterech oddziałów uczęszcza po 25 dzieci. 

Przedszkole posiada własny ogród zabaw, własną kuchnię, 2 szatnie, 4 sale zabaw oraz 2 sale zajęć dodatkowych.

 

 

Realizowane programy

(w oparciu o podstawę programową)

 

Kocham Przedszkole WSiP

 

Profilaktyczny Przedszkola nr 9

Program Wychowawczy Przedszkola nr 9

Mamo, tato wolę wodę

Dzieciństwo bez próchnicy

Piramida zdrowego żywienia

Innowacje:

"Dwujęzyczne dzieci. Z językiem angielskim przez świat już od najmłodszych lat"

"Bawimy się wspólnie w konstruowanie, kodowanie i programowanie"

Projekt:

"Jak wytresować smoga"

Dodatkowe zajęcia:

nauka angielskiego, religia, zajecia logopedyczne.

 

CHARAKTERYSTYKA PRZEDSZKOLA 

     Przedszkole Nr 9 zlokalizowane jest na terenie miasta Nysa przy ul. Sudeckiej 7. Usytuowane jest w dzielnicy Nysa - Południe. Jest wolnostojącym dwukondygnacyjnym budynkiem otoczonym ogrodem oraz wyposażonym w sprzęt ogrodowy tj. zjeżdżalnię, piaskownice, ławeczki, przeplotnie,tablicę do rysowania ,ściankę wspinaczkową. Przedszkole czynne jest w godzinach od 6:00 do 17:00, dysponując 100 miejscami.

     Wychowankowie mają do dyspozycji cztery sale dydaktyczne. W przedszkolu znajdują się dwa sanitariaty dla dzieci, zaplecze, własna kuchnia, pomieszczenia gospodarcze, szatnia. Wszystkie pomieszczenia są estetycznie urządzone, kolorowe i czyste. Wyposażone w meble, pomoce dydaktyczne, zabawki, literaturę dziecięca i pedagogiczną.

     Do przedszkola uczęszcza w bieżącym roku szkolnym 100 dzieci umieszczonych w 4 oddziałach. Z roku na rok liczba dzieci chętnych do zapisania przewyższa ilość miejsc. W roku szkolnym 2014/15 nauka w systemie ponad 8 godzin prowadzona jest w 4 oddziałach z wyżywieniem. 

IMPREZY I INNE FORMY ŻYCIA KULTURALNEGO DLA DZIECI

    Przedszkole organizuje wiele ciekawych imprez na terenie placówki i na zewnątrz. Imprezy te mają na celu rozwijanie aktywności twórczej wśród dzieci i wyrabianie postaw prospołecznych i patriotyczych, mają ścisły związek z kalendarzowym trybem zmian pór roku, obchodzeniem świąt religijnych i rocznic narodowych oraz wybranych świąt o charakterze kulturotwórczym.

     Formy pracy przedszkola służą nauczaniu umiejętności praktycznych tj. czytanie, liczenie, prace plastyczne i techniczne, sprawność fizyczna, rozumienie roli pracy i sztuki w rozwoju cywilizacji i pochwał jej zdobyczy, podejmowanie prób zrozumienia cyklu produkcji chleba, cukru, papieru, tkaniny, gliny itd., oraz umiejętności artystycznych tj. plastyka, taniec, śpiew, recytacja, sprawność ruchowa, relaks oraz wprowadzaniem dzieci w świat kultury i sztuki poprzez zajęcia, zabawy, rozmowy z dziećmi, wycieczek do teatru, muzeum, kina, biblioteki, miejsc pożytku publicznego (poczta, sklep itd.), organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi (spotkanie z plastykiem i rzeźbiarzem, krawcową i misjonarzem, działkowiczem, muzykiem itd.), organizowaniem wycieczek do zoo, skansenu, na działkę, łowisko ryb, do pizzerii na pokaz pieczenia pizzy, Bajlandii, na wystawy (myślistwo, dzieci świata, kowalstwo itd.).

   Uroczystości najczęściej organizowane są przy czynnym udziale rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola, którzy czynnie uczestniczą w życiu placówki, są to m.in.: "Pasowanie na Przedszkolaka, Dzień Radości - pasowanie na Europejczyka, Andrzejki, Mikołaj, Jasełka, Dzień Babci i Dziadka, Zabawa karnawałowa, Walentynki, Marzanna, Dzień Matki i Ojca, Dzień Dziecka, Festyn rodzinny, Pożegnanie Przedszkola.

     Podopieczni biorą udział w imprezach i uroczystościach zewnętrznych zdobywając liczne nagrody i wyróżnienia:

  • Festiwal Pieśni Patriotycznej (I miejsce 2012, I miejsce 2010, II miejsce 2009, II 2008, III miejsce 2005);
  • Olimpiada Przedszkolaka;
  • Konkurs Piosenki Przedszkolnej (2002 I miejsce; 2003 III miejsce, 2004 I miejsce; 2005 III miejsce);
  • konkurs plastyczny Marzanna;
  • konkursy plastyczne: Czyścioch, Bądź bezpieczny na drodze (2005-07);
  • konkurs ekologiczny Barlinek pt. "Ochrona lasów" (2005 wyróżnienie);
  • gminny przegląd teatrzyków przedszkolnych Proscenium (2002 "Królewna Snieżka", 2003 "O strachu i przyjaciołach", 2005 "Kolorowe Kredki", 2006 "Mit o Europie", 2007 "O smoku Wawelskim", 2008 "Baśń o gęsim jaju", 2009 "Chlebowa babcia", 2010 "O złotej rybce", 2012, 2015 "O królu Kraku, dzielnym Szewczyku i smoku wawelskim").

    Wychowankowie uczestniczą również w akcjach organizowanych przez UG - Nysa Sprzątanie Świata, Akcja rzeka, Ziemia ojczysta, Ratujmy Kasztanowce, Twoje serce potrzebuje pomocy, pokazach ratownictwa medycznego. Ponadto w ramach współpracy dzieci odwiedzają i uczestniczą w spotkaniach i przedstawieniach organizowanych przez Szkołę Podstawową Nr 2, 3, 5, 10 w Nysie, Szkołę Podstawową w Kopernikach, Gimnazjum Nr 2, koncerty w Szkole Muzycznej, a dzieci w grupach 5 i 6 latków mają prowadzone zajęcia przez plastyków z Ogniska Plastycznego w Nysie.

KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA

    Praca nauczyciela skupia się na wspieraniu aktywności i twórczości dziecka. Sylwetka dziecka kończącego edukację elementarną zakłada, że wychowanek zdobywa wiedzę i umiejętności praktyczne niezbędne do dalszej nauki w szkole, jest samodzielny, aktywny, twórczy, otwarty na zdobywanie nowych umiejętności oraz przestrzega uniwersalnych zasad współżycia społecznego. Natomiast w swoim postępowaniu kieruje się poszanowaniem: rówieśników, członków rodziny, ludzi odmiennych kulturotwórczo, ludzi starszych i niepełnosprawnych, afirmacji przyrody i osiągnięć cywilizacji.

Misja przedszkola Podążaj za marzeniami -czyli wychowanie przez aktywne uczestnictwo albowiem ,wychowanie przez aktywne uczestnictwo zmierza do wykształcenia takich cech osobowości jak samodzielność ,otwartość, kreatywność ,odpowiedzialność ,świadomość własnej wartości  ,umiejętność współdziałania w zespole.

1.Przygotowanie dzieci do pełnienia ról społecznych przez stwarzanie warunków do naśladownictwa i identyfikacji:

- udział w zabawach naśladowczych,

- inscenizowanie przez dzieci tekstów literackich,

- kultywowanie tradycji i obrzędów ludowych,

- zapewnienie różnorodnych form życia kulturalnego,

- stosowanie gimnastyki twórczej,

- prowadzenie zabaw rytmicznych ,dramy ,tańca ludowego ii współczesnego,

- integrowanie grupy dziecięcej z zastosowaniem zabaw integracyjnych, metod relaksacyjnych oraz wspomagających rozwój psychofizyczny dziecka,

- podział ról podczas prac społeczno-użytecznych i samoobsługowych (dyżur, wywiad, zadanie do wykonania),

- udział w zabawach z elementami poszukującymi i odkrywającymi,

(doświadczenie, zabawy w terenie, spacery, wycieczki, gry i zabawy zespołowe).

2. Rozwój twórczości plastyczno-technicznej: 

- eksperymentowanie na różnorodnym materiale plastycznym,

- poznanie technik płaskich i przestrzennych,

- organizowanie wystawek dziecięcych.

3. Zapewnienie warunków do rozwoju umysłowego :

- nauka języka obcego,

- nauka czytania metodami aktywnymi z przygotowaniem ręki do nauki pisania,

- prowadzenie biblioteczki grupy,

- poznawanie pojęć matematycznych,

- obcowanie z przyrodą (obserwacja, zbieractwo, hodowla, wycieczki do parku, na pole, do zoo),

- wychowanie proekologiczne.

   Żyj w zgodzie z przyrodą

1. Nasze przedszkole :

- zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne,

- dba o dobre samopoczucie dziecka ,wzmacnia poczucie jego wartości i uczy szacunku do innych,

- inspiruje do samodzielnego działania , poznawania świata i nabierania doświadczeń przez dzieci,

- dostosowuje metody pracy do konkretnych sytuacji i potrzeb dziecka,

- wychowuje wrażliwego odbiorcę literatury i sztuki,

- umożliwia prezentację osiągnięć dzieci w środowisku,

- przygotowuje dziecko do przezywania sukcesu ,ale i radzenia sobie z porażkami,

- propaguje trwałe , uniwersalne wzorce zachowania,

- promuje i propaguje zachowania proekologiczne i prozdrowotne,

otacza specjalistyczną opieką dzieci z problemami emocjonalnymi i rozwojowymi .

2. Dziecko jest:

- ciekawe świata,

- aktywnie uczestniczy w życiu przedszkola,

- twórcze i samodzielne w działalności zabawowej i edukacyjnej,

- prawdomówne, obowiązkowe, kulturalne,

- świadome zagrożeń.

3. Dziecko ma prawo do:

- życia i rozwoju,

- swobody myśli sumienia i wyznania,

- aktywnej serdecznej miłości i ciepła, 

- spokoju i samotności, gdy tego chce,

- snu lub wypoczynku, jeśli jest zmęczone,

- indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju,

- pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą,

- wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi,

- wspólnoty i solidarności w grupie,

- zabawy i wyboru towarzyszy zabaw,  

- pomocy ze strony dorosłych,

- nauki, informacji, badania, eksperymentowania,

- nauki jak reagować na zagrożenia,

- doświadczania konsekwencji swojego zachowania,

- zdrowego żywienia.

CELE KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA 

  • Wspieranie i rozwijanie inteligencji wielorakich dzieci,

  • Przygotowanie intelektualne i emocjonalne do współistnienia z przyrodą,

  • Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego,

  • Zapewnienie zdrowego żywienia z uwzględnieniem rozwijania u dzieci preferencji żywieniowych zgodnie z ich potrzebami,

  • Efektywne angażowanie rodziców do realizacji zadań określonych w koncepcji,

  • Promowanie działalności przedszkola w środowisku lokalnym,

  • Popularyzowanie zdrowego stylu życia, w tym: aktywności fizycznej, zdrowego odżywiania się, zachowania higieny osobistej, higieny otoczenia i żywienia, poprzez formy aktywności artystycznej dziecka, zabawę, happeningi itp.

     

MODEL ABSOLWENTA

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej wykazuje :

- motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego,

- chęć poznania czegoś nowego,

- umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości,

- umiejętność koncentracji, uważnego słuchania, wytrwałości,

- umiejętność radzenia sobie z trudnościami (nie zniechęca się, gdy mu coś się nie uda, podejmuje próby radzenia sobie z zadaniem),

- umiejętność współpracy w grupie (podporządkowuje się poleceniom, normom, umie współdziałać z innymi),

- tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań ,

- samodzielność, odporność na stres (w sytuacjach problemowych , podczas konfliktów z kolegami),

posiada:

- zdolność do obdarzania nauczycieli (i innych dorosłych) uwagą i porozumiewania się w zrozumiały dla innych sposób,

- wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia,

- podstawowa wiedzę o świecie,

umie:

- cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie,

rozumie, zna:

prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,

- zasady bezpieczeństwa, zabawy , higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną,

- kulturę i dziedzictwo własnego regionu ,symbole narodowe,

nie obawia się :

- występować publicznie,

- reprezentować grupę i przedszkole,

- chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami artystycznymi, sportowymi, sukcesami,

- wykazywać inicjatywę w działaniu,

- wyrażania swoich uczuć. 

 

Chcemy, aby nasze dzieci opuszczające nasze przedszkole posiadały wrażliwość ekologiczną i wzrastały w poczuciu odpowiedzialności za stan przyrody.

  

WIZJA PRZEDSZKOLA 

Przedszkole ekologiczne- dlaczego warto?

  • bo niepokojąco wzrasta liczba czynników mogących unicestwić ludzkość i zmusza to człowieka do zmiany dotychczasowego sposobu myślenia i zachowania,
  • bo zmian w dotychczasowym myśleniu i zachowaniu człowieka należy dokonywać od najwcześniejszych lat jego życia,

  • bo dziecko wychowane w potrzebie kontaktu z przyrodą, nauczone proekologicznego myślenia, w okresie dojrzałym będzie w stanie naprawić i zneutralizować negatywne skutki gospodarki jego poprzedników na Ziemi,

  • wiek przedszkolny jest optymalnym terminem do wprowadzenia elementów edukacji ekologicznej, która powinna być kontynuowania w dalszej edukacji.

MISJA PRZEDSZKOLA 

  • Dzieci w naszym przedszkolu będą poznawać przyrodę uczyć się ją kochać i od najmłodszych lat o nią dbać,

  • Przedszkole zapewnia dzieciom wszechstronną opiekę, zaspokajając podstawową potrzebę akceptacji i bezpieczeństwa, preferowanie samodzielności w działaniach, warunki do indywidualnego rozwoju, aby dziecko opuszczające przedszkole potrafiło być samodzielne, nawiązywało kontakty z rówieśnikami i dorosłymi, radziło sobie w sytuacjach trudnych, potrafiło wyrażać swoje potrzeby, aby zostało wyposażone w umiejętości i koncepcję związane z osiągnięciem dojrzałości szkolnej,

  • Przedszkole pełni funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców. 

CELE GŁÓWNE

  • Budowanie klimatu sprzyjającego wszechstronnemu rozwojowi dziecka, z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb i możliwości,

  • Stwarzanie warunków odpowiednich do zdobywania przez dziecko umiejętności i wiadomości niezbędnych w szkole i codziennym życiu,

  • Zdobywanie kolejnych stopni certyfikatów ekologicznych,

  • Samokształcenie kadry, poszerzania kwalifikacji oraz doskonalenia własnego warsztatu pracy,

  • Efektywne współdziałanie z rodzicami,

  • Dostosowanie bazy przedszkola do wybranej koncepcji pracy,

  • Kreowanie pozytywnego wizerunku placówki,

  • Realizacja programów własnych,

  • Promowanie zdrowego stylu życia w domu i w przedszkolu.